ANNO1616 

Het inspireren en het aanzetten van een nieuwe beweging binnen de koffiecultuur. Wij zijn ANNO1616 een jonge organisatie, gepassioneerd door koffie. Dat betekent dat we meer van onze koffiebonen verwachten dan alleen een geweldige “shot” van cafeïne. Onze toewijding aan kwaliteit, ongeëvenaarde versheid, modern gemak en eerlijke prijsstelling stelt ons in staat om u de beste koffie te bieden die u zich maar kunt voorstellen. 

VERHAAL ACHTER ANNO1616 

VOC-koopman Pieter van den Broecke was een van de eerste Nederlanders die rond 1616 in Mokka een kop koffie onder ogen kreeg. In zijn journaal beschrijft hij de tot dan toe in Nederland onbekende drank als “een spetie van swarte boontjes daer sy Swart water van maken en warm indrincken” 

Van den Broecke was niet de enige die zijn oog had laten vallen op de koffiedrank. De interesse was groot genoeg voor de VOC om in 1620 via een factorij in Surat te proberen het handelsnetwerk van de Indische oceaan binnen te dringen. Zo kon de compagnie toegang krijgen tot Mokka, dé koffiestad in de Arabische wereld. Pas tegen het einde van de zeventiende eeuw werd koffie een meer regulier geïmporteerd product in de Republiek. 

In het logo van ANNO1616 zijn een aantal aspecten verwerkt die afkomstig zijn vanuit dit tijdperk en achterliggende verhaal, met een moderne “touch”. 

WAT MAAKT ONS ANDERS? 

Zoals zoveel andere koffieliefhebbers, waren we het zat om te kiezen tussen oud en “goedkope koffie” in de supermarkt en overgeprijsde koffie uit speciaalzaken . Door trendcultuur terzijde te schuiven, maakt ons direct-naar-consumentenmodel en onze gezonde verstandsbetrachting om vers gebrande kwaliteitskoffie toegankelijk te maken voor iedereen met een computer en een mailbox. Teven hechten wij veel waarde aan verantwoord en duurzaam zaken doen. Onze afhankelijkheid van de boeren die dit mooie en kwalitatieve product produceren is groots. Slecht verbouwde koffiebonen kunnen wij immers niet verkopen als kwalitatief hoogwaardig product. Om de kwaliteit te kunnen waarborgen zijn wij altijd op zoek naar de allerbeste koffiebonen die met de nodige aandacht en passie verbouwd zijn. 

ONS PRODUCT 

Alle koffiesoorten die wij aanbieden worden op ambachtelijke wijze gebrand op een oerhollandse Giesen koffie brander. Onze koffiesoorten kennen zoete tot frisse ronde smaaktonen, waarbij we minimale bittere smaaktonen willen proeven. Dit komt omdat wij branden middels slow roasting en minder donker branden. Hierdoor blijven de natuurlijke eigenschappen van de boon beter behouden. Licht gebrande bonen zijn voornamelijk zuur, heel donkere gebrande bonen zijn bitter. Hiertussen zijn wij continu op zoek naar de heerlijkste koffiesmaken!

Onze koffiesoorten worden met minimale voorraden vers en ambachtelijk gebrand. Bij ANNO1616 leveren wij geen koffie die ouder is dan een week na branding. Ondanks dat koffie een lange houdbaarheid heeft wil dat niet zeggen dat de koffieboon haar pure vers smaak lang behoudt. Na 6-8 weken zul je andere smaaktonen herkennen. Daarom adviseren wij om onze koffie niet te lang te bewaren. Zo bieden wij onze koffiesoorten ook alleen maar in een verpakking met vacuüm ventiel en in ongemalen vorm aan, omdat lucht (zuurstof en water) de eigenschappen van de boon aantast gedurende de tijd. 

13juli
2019
  • 677
  • 0
Category: ANNO1616

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

een × vijf =

ANNO1616

NIEUWSBRIEF